Telefonväxeln

TELEFONVÄXELN

ATT TÄNKA PÅ NÄR DU HAR ETT PASS

Det har visats sig att inringare som stått i kön plötsligt tappat sin plats och fått meddelande om att det är fullt i kön (från vår telefonsvarare). Detta har ofta skett vid midnatt och beror på att det blivit ett glapp när en volontär loggar ut sitt pass innan nästa loggat in.

För att undvika detta är det önskvärt att du, för säkerhets skull, loggar in 5 minuter före ditt pass och också stannar kvar 5 minuter extra efter ditt pass.

LATHUNDAR OCH GUIDER TELEFON OCH INLOGGNING

Här finns lathundar och guider för hur du använder växeln.

Inloggning i växeln via dator
Inloggning via mobiltelefon
Inloggning via fast telefon


Här hittar du tips på vad du kan göra med din telefon och internetuppkoppling för att kvaliteten på joursamtalen blir så bra som möjligt: 

  • Ta för vana att minst engång per vecka starta om din telefon/dator.
  • Installera appen ”Bredbandskollen” Med den kan du kontrollera vilken hastighet du har på ditt internet.
  • Om din mätning visar att du har en dålig uppkoppling i förhållande till den utlovade hastigheten, starta om din router och gör ett nytt test.
  • Hjälper inte det kontakta din internetleverantör och gör en felanmälan.
  • Stäng av dit WiFi och testa att använda 3G eller 4G om det är bättre. Välj det nät som har bäst hastighet för stunden.
  • Se till så att din telefon/dator har den senaste versionen av operativsystemet från din leverantör.
  • Se till så att du även har den senaste versionen av appen från 3CX
  • I appen under ”Settings” – ”Advanced” finns andra inställningar som du kan göra för att förbättra ljudkvaliteten.


Hur låter det för dem som ringer till oss?

De som ringer in får då ett hälsningsmeddelande: “Hej och välkommen till Jourhavande medmänniska. Just nu är det många som ringer och du är placerad i kö.” Efter 60 sekunder får inringaren sedan information om sin plats i kön, vilket också upprepas var 60:e sekund tills samtalet kopplas fram.

TEKNISKA PROBLEM UNDER PASSET?

Om du teletekniska problem under ditt pass vänligen rapportera dem till: info@jourhavande-medmanniska.se.