Telefonväxeln

TELEFONVÄXELN

AKTUELLT

  • ATT TÄNKA PÅ NÄR DU HAR ETT PASS

Det har visats sig att inringare plötsligt tappat sin plats och fått meddelande om att det är fullt i kön (från vår telefonsvarare). Detta har ofta skett vid midnatt och beror på att det blivit ett glapp när en volontär loggar ut sitt pass innan nästa loggat in.

För att undvika detta är det önskvärt att du, för säkerhets skull, loggar in 5 minuter före ditt pass och också stannar kvar 5 minuter extra efter ditt pass.

  • FÖR DIG SOM ANVÄNDER IPHONE

Om du har en iPhone behöver du uppgradera operativsystemet till minst iOS v13.2+ för att 3CX-appen ska fungera. Det kan bli problem med äldre iPhone-telefoner tyvärr. råkar du ut för det ber dig att kontakta Roger Hedin som ordnar så att du ringer istället från din hemtelefon och loggar in till växeln med hjälp av en kod.

  • FÖR DIG MED ANDROID 11

Det har rapporterats ljudproblem med Android 11. Det kommer en uppdaterad app men så länge kan man ansluta sig till deras testprogram där det finns en Beta version: https://play.google.com/apps/testing/com.tcx.sipphone14
Problemet gäller ENDAST Android 11.
  • HAR DU SKAFFAT DIG EN NY TELEFON?

När du köper en ny mobiltelefon kontakta vår växelansvarig, Roger Hedin, för att få dina inloggningsuppgifter och hjälp med att installera 3CX-appen.

INFORMATIONSFILM

Så här loggar du in på telefonväxeln  – med Roger Hedin

GUIDER FÖR INLOGGNING

Nedan hittar du guider för inloggning. Du kan koppla upp dig till växenn via din dator, mobiltelefon eller din fasta hemtelefon.

Inloggning i växeln via dator
Inloggning via mobiltelefon
Inloggning via fast telefon

TIPS VID PROBLEM MED TELEFON ELLER INTERNETUPPKOPPLING:

  • Ta för vana att minst engång per vecka starta om din telefon/dator.
  • Se till att du har den senaste versionen av 3CX-appen.
  • Stäng av WiFi under jourpasse och testa att använda 3G eller 4G om det är bättre. Välj det nät som har bäst hastighet för stunden.
  • Se till så att din telefon/dator har den senaste versionen av operativsystemet från din leverantör.
  • Installera appen ”Bredbandskollen” Med den kan du kontrollera vilken hastighet du har på ditt internet.
  • Om din mätning visar att du har en dålig uppkoppling i förhållande till den utlovade hastigheten, starta om din router och gör ett nytt test.
  • Hjälper inte det kontakta din internetleverantör och gör en felanmälan.
  • I 3CX-appen under ”Settings” – ”Advanced” finns andra inställningar som du kan göra för att förbättra ljudkvaliteten.

TEKNISKA PROBLEM UNDER PASSET?

Om du teletekniska problem under ditt pass vänligen rapportera dem till: info@jourhavande-medmanniska.se.

SÅ LÅTER FÖR DEM SOM RINGER OSS

De som ringer in får då ett hälsningsmeddelande: “Hej och välkommen till Jourhavande medmänniska. Just nu är det många som ringer och du är placerad i kö.” Efter 60 sekunder får inringaren sedan information om sin plats i kön, vilket också upprepas var 60:e sekund tills samtalet kopplas fram.